skip to Main Content
سبک شناسی بازی های ویدیویی ژانر استراتژی Strategy

بازی های ویدیویی سبک استراتژی

سلام به همه‌ی دوست داران گیم و دنیای گیم. امیدارم که از مقاله های قبلی لذت کافی رو برده باشید و براتون مفید بوده باشه. تو مقاله های قبلی بیشتر در مورد سبک های مختلف صحبت کردیم و تا جایی که شد توضیح مختصری رو دادیم. اما این بار میریم سراغ سبک شناسی ویدیوگیم های ژانر محبوب پیسی پلیرها یعنی بازی های ویدیویی سبک استراتژی Strategy 

این سبک از بازی ها کمی متفارت تر از سبک های دیگه گیمه. تو این بازی هدف شما جنگیدن است اما نه به شکلی که در سبک های دیگه دیدید. در واقع شما باید ارتشی و یا شهری و لشکری را رهبری کنید. این جور بازی ها از شما توان مدیریت بالایی را میخواهند. برعکس دیگر سبک هایی که به شما معرفی کرده ایم سرعت شما رو نیاز نداره ولی در عوض خیلی از توان مغزی شما رو نیاز داره که شمارو به موفقیت برسونه.

سبک شناسی بازی های ویدیویی ژانر استراتژی Strategy

بیشتر این بازی ها از دوران تاریخی و اتفاقاتی که در زمان های مختلف در جهان روی داده میپردازه و کمتر از سبک های دیگه به سمت داستان هایی با اتفاقات تخیلی میره. ناگفته نمونه که بزرگ ترین بازی های ویدیویی سبک استراتژی رو اگر مشاهده کنید میبینید که به بازی هایی با داستان های خیالی میرسید.

تنوع بالا و مدیریت : اصلی ترین المان بازی های سبک استراتژی

بازی های استراتژیک یکی از پر تنوع ترین بازی ها هستند. شما در این بازی ها میتونید شهر بسازید، بجنگید، یک بازار یا یک دهکده رو کنترل کنید، اتش نشان باشید و هزار مدل وظیفه ی دیگه که به عنوان یک رهبر به شما داده میشود را انجام دهید. میتونم به جرات بگم که این سبک بیشتر از هر سبک دیگه ای دست پلیر رو باز میزاره. در ادامه این مطلب به چند بازی ویدیویی خوب و موفق ژانر Strategy هم میپردازیم.

مهم ترین المان در سبک شناسی بازی های ویدیویی ژانر استراتژی Strategy میتونه زاویه دید تصویری که بازی های استراتژیک به شما میده باشه. توی تموم این بازی ها بدون هیچ اقراقی تصویر از بالا داده میشه که بتونید ساختمان ها و ادم هایی که زیر نظر شما کار میکنند رو کنترل کنید. این ویو و تصویر این قدرت رو به شما میده که شما مدیریت بهتری رو نسبت به افراد و منابع انسانی خود داشته باشید.

تو بازی های Strategy خیلی خیلی باید به منابع و متریالی که دارید دقت کنید. این منابع بستگی به این داره که شما چه بازی ای رو انجام میدید. اگر بازی تاریخی باشه معمولا چوب و طلا و سنگ منابع اصلی ایست که شما در اختیار دارید و اگر بازی در دنیای مدرن انجام بشه معمولا گاز و نفت و غیره بهش اضافه میشه. در کل این منابع است که همیشه به کار شما می آید.

سبک شناسی بازی های ویدیویی ژانر استراتژی Strategy

کارکترهای بد و خوبی که توی این بازی ها هستند معمولا فرماندهان بزرگ کشور های بزرگ را نشان میدهد. این بازی های ویدیویی سبک استراتژی تاریخ های مختلفی را به شما نشان میدهند.

بازی Total War

به عنوان مثال در سری بازی های total war در هر قسمت از این بازی ها این شرکت به اتفاقات تاریخی یکی از شخصیت های بزرگ تمدن های قدیم می پردازد مثلا در بازی ناپلون توتال وار به جنگ هایی که از زمان به قدرت رسیدن ناپلون شروع می شود پرداخته اند داستان حول محور کشور فرانسه در آن تاریخ می چرخد اما شما می توانید با کشورهای بزرگ اروپا مثل انگلستان سوِئد و یا دانمارک این بازی را شروع کرده و به پایان برسانید.

در جریان این بازی شما هم باید کنترل شهرهای خود را داشته باشید هم لشگر خود را. کنترل ارتش کشور به این سادگی نیست چون جدا از داشتن استراتژی در جنگ باید منابع غذایی سلامت فرمانده و حتی کنترل حضور جاسوس را داشته باشید. توتال وار یکی از نمونه های خوش ساخت در بازی های Strategy است.

بازی company of heroes

یکی دیگر از بازی های ویدیویی سبک استراتژی که در زمان خود نوآوری های بسیاری را در این سبک داشت بازی کامپنی اف هیروز بود. این بازی با شروع فوق العاده خودش در همان مرحله اول ثابت کرد که قرار است نامی بزرگ در سبک Strategy رقم بزند.

داستان این بازی دقیقا از روز حمله متحدین به ساحل نورمندی شروع می شود و در ادامه داستان های حقیقی و جنگ هایی که در واقعیت اتفاق افتاده بودند را در خاک فرانسه روایت می کرد. چیزی که بیش تر از داستان بازی به این بازی قدرت می داد گیم پلی فوق العاده تقریبا بدون باگ و پر از نوآوری آن بود.

می توان گفت اولین بازی بود که سرباز ها در آن باید در کاور حرکت می کردند معمولا در بازی های استراتژیک این فاکتور تا قبل از ساخت coh وجود نداشت. ویژگی هایی که این بازی داشت مثل انتخاب سلاح هر سرباز بسته به استفاده ای که از آن سرباز می شود و یا جهتی که شما برای حمله به تانک انتخاب می کردید این بازی را نسبت به بازی های هم رده خود متمایز کرده بود.

بازی Dota 2

این روز ها دنیای بازی های ویدیویی سبک استراتژی به کل عوض شده است و می توان گفت بزرگ ترین بازی استراتژیک بازی dota 2 بوده است. این بازی بین استریمرها شهرت بسیاری دارد. دلیل آن می توان گیم پلی خوب مسابقات بزرگ آن و درآمد بسیار بالا برای استریمر ها باشد.

ژانر Strategy

هر سه بازی بالا از سه سبک مشابه تبعیت می کنند. اما وقتی وارد فضای هر کدام از آن ها بشوید دنیای متفاوتی را مشاهده می کنید. همانطور که در ابتدا گفته شد دنیای بازی های Strategy یکی از بزرگ ترین و خلاقانه ترین دنیاهاست. در اینجا فقط سه تا از دنیاها بیان شد ، ولی برای شناخت بیشتر باید با بازی های استراتژیک دیگری مثل Stronghold , Sims , Settlers , Starcraft , Generals نیز آشنا شد. ( راهنمای خرید بازی PS4 )

ممنون که تا پایان مطلب سبک شناسی بازی های ویدیویی ژانر استراتژی Strategy با ما همراه بودید.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Back To Top