skip to Main Content
راهنمای خرید بازی ps4

راهنمای خرید بازی PS4

از مهمترین دغدغه ها بعد از خرید PS4 این است که چه بازی ای بخرم ؟ با توجه به قیمت و تنوع زیاد بازی ها ، خرید بازی مناسب و مورد علاقه کار راحتی نیست و باید شناخت کافی از بازی ها و سبک اون ها داشته باشیم. گاهی حتی برای تهیه بازی برای کودکان نیازمند راهنمایی هستیم تا بازی که تهیه می کنیم برای سنشون مناسب باشد. در این مطلب به ارائه یک راهنمای خرید بازی PS4 با بررسی و شناخت بازی ها و دسته بندی های آنها از نظر سبک شناسی بازی و محدودیت یا رده سنی آنها می‌پردازیم.

راهنمای دسته بندی بازی های PS4

بازی ها دسته بندی های محتلفی از نظر سنی، سبکی، خشونت و.. دارند. ما در راهنمای خرید بازی PS4 دو نوع اصلی دسته بندی معمول جهانی یعنی Genre  یا سبک و محدودیت سنی ( PEGI و ESRB ) را برای شما توضیح می‌دهیم و نمونه‌های محبوب هرکدام را برایتان معرفی خواهیم کرد تا بتوانید انتخاب بهتری هنگام تهیه بازی پلی استیشن داشته باشید.

دسته بندی بازی های پلی استیشن بر اساس سبک ( Genre )

اول به سراغ شناخت کلی از سبک های بازی می رویم. قبل از خرید بازی PS4 باید بدانیم که بازی ها تعداد زیادی سبک دارند ولی همگی زیر مجموعه سبک هایی است که می خواهیم نام ببریم و البته گاهی ممکن است یک بازی تلفیقی از چندین سبک باشد:

  • ۱. action
  • ۲. shooter
  • ۳. adventure
  • ۴. action-adventure
  • ۵. role playing
  • ۶. strategic
  • ۷. simulation
  • ۸. sports


راهنمای سبک شناسی و خرید بازی ps4

۱. سبک اکشن action

این سبک یکی از رایج ترین سبک ها در بازی های ویدیویی ایست. در این بازی ها وظیفه اصلی بازی کن هدایت یک قهرمان است. قهرمان بازی باید مراحل رل یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد. سبک های پلتفرم ( سکو بازی ) ، بزن و بکش ، مبارزه ای و بازی های میدان نبرد چندنفره آنلاین زیر مجموعه سبک اکشن هستند. معمولا بعد از اتمام هر مرحله یک bass fight  وجود دارد. مانند بازی god of war

۲. سبک تیراندازی shooter

این سبک پر طرفدارترین سبک در بین بازی هاست. بیش تر بازی های شوتر حالت چند نفره دارند، سرعت واکنش و دقت در تیراندازی از ویژگی های بازیکن های خوب بازی شوتر است. این بازی ها می‌توانند اول شخص، سوم شخص، تاکتیکی و شوتم آپ باشند. مانند بازی Call of duty

۳. سبک ماجراجویی adventure

سبکی است که در آن پلیر نقش شخصیتی را در داستانی چند وجهی اجرا می کند. در حالات تصویری، متنی، تعاملی یا چندبعدی به سر میبرید. ویژگی های این سبک معما های زیاد، طولانی بودن قصه و شخصیت پردازی بسیار دقیق آن است. مانند بازی heavy rain

۴. سبک اکشن ماجراجویی action-adventure

همان طور که از اسمش پیداست این سبک ترکیبی از سبک اکشن و ادونچر است که شامل ترس و بقا و مخفی کاری میشود و المان های اصلی هر دو سبک را دارد در این سبک هم سرعت بالای پلیر و هم هوش کافی برای معما ها دارای اهمیت بالایی است. مانند بازی last of us

۵. سبک نقش آفرینی Roll-playing (RPG)

این سبک قدیمی ترین ژانر در صنعت بازی است و ریشه های آن را می توان در برد گیم ها هم یافت. در این سبک پلیر هدایت یک یا چند قهرمان را بر عهده دارد دنیای این بازی ها بسیار وسیع و بسیار متفاوت نسبت به دنیای واقعی است. روایت داستان در این سبک بازی ها بسیار پیچیده است و شامل سبک های سندباکس ، نقش آفرینی اکشن و تاکتیکی و.. نیز میشود. مانند بازی witcher

۶. سبک استراتژیک strategic

در این سبک با فکر کردن و طراحی نقشه به پیروزی می رسیم در واقع هوش بازیکن عامل اصلی برد است. در این بازی ها با برنامه ریزی مجموعه ای از تصمیمات و حرکات برای حمله به یک یا چند هزار دشمن و در نهایت رسیدن به هدف در سبک های استراتژی نوبتی، همزمان، دفاع از قلعه و ۴X باید تلاش کرد. این بازی ها قهرمان دارند ولی هدف فقط کنترل آن قهرمان نیست. مانند بازی company of heroes

۷. سبک شبیه سازی simulation

این سبک متنوع ترین سبک بازی است و جنبه های مختلف از مانند زندگی واقعی، ساخت و ساز و رانندگی وسایل نقلیه را منعکس و شبیه سازی می کند. این سبک در واقع همه نوع ژانر را در بر می گیرد:  اما به نوعی که بسیار شبیه به زندگی واقعی است. مانند بازی the sims

۸. سبک ورزشی sports

به مجموعه بازی های ورزشی گفته می شود و پلیر کنترل یک یا چند ورزشکار را برای پیروزی بر عهده دارد. این بازی ها معمولا قوانین ورزشی را رعایت کرده و همزمان از سرعت عمل و هوش پلیر استفاده می کند و بی شباهت به شبیه ساز ورزش ها و مسابقات نخواهد بود. مانند فیفا ( بازی FIFA 22 برای PS4 )

راهنمای خرید بازی PS4 بر اساس رده بندی سنی ( PEGI و ESRB )

مسئله ی دومی که باید در راهنمای خرید بازی PS4 برای شما بازگو کنیم رده سنی بازی ها براساس قوانین رسانه ای دو قاره امریکا و اروپا است. همانطور که میدانید این دو قاره بر اساس قوانین خودشان بازی های کامپیوتری را دسته بندی میکنند. ESRB برای قاره امریکا و PEGI برای قاره اروپا قانون گزاری میکند.


رده بندی سنی بازی های ویدیویی آمریکا ESRB

Entertainment Software Rating Board در چند بخش مورد توجه قرار میگیرد. پیشنهاد سن مناسب برای هر بازی، ارائه توضیحات در باره محتوای احتمالی بازی و جوانبی که در بازی قرار است با آن روبه رو شوید. مثل مکان هایی که در بازی است و یا پرداخت درون برنامه ای.

در ادامه با باکس های عکسی ESRB بیشتر اشنا میشویم:

کودکان : بازی هایی که برای کودکان مناسب است.

همه : این بازی ها برای تمامی سنین مناسب است. ممکن است کمی خشن باشند یا از کلمات نا مناسب استفاده کنند ولی برای کودکان خطری ندارند.

همه +۱۰ : مناسب برای همه اما ترجیحا برای افراد بالای ۱۰ سال

نوجوانان : مناسب برای افراد بالای ۱۳ سال است. کمی خشن تر و کمی جنسی و بی ادبانه تر است.

بزرگسالانه : این بازی ها مناسب افراد بالای ۱۷ سال میباشد شمال خشونت بالا و قطع عضو و همچنین کلمات کاملا نا منسب است.

فقط بزرگسالان : مناسب برای کسانیست که کاملا قانونی افراد بالغ حساب میشوند. شامل صحنه‌های طولانی خشونت برانگیز و یا جنسی هستند و یا در آن ها از بازی های قمار با پول واقعی استفاده میکنند.

( همچنین در این عناوین از کلماتی مانند ALCHOLE REFREMCE , ANIMATED BLOOD , NUDITY , BOOLD AND GORE استفاده میشوند که توضیحات جامع تری را لازم دارد. )

رده بندی سنی بازی های ویدیویی اروپا PEGI

این سیستم بیشتر به عنوان یک راهنمای خرید بازی PS4 برای والدین طراحی شدند تا خود کودکان و گیمرها! این سیستم محتوایی در سال ۲۰۰۳ طراحی شد و اکنون بیشتر از ۳۰ کشور در اروپا از آن پیروی میکنند. این سیستم از نظر تمامی شرکت های بازی سازی دنیا معتبر شناخته شده است و اهمیت بسیاری دارند. آرم این عنوان به صورت عدد در رنگ های مختلف است که در ادامه به اختصار به شما توضیح میدهیم:

PEGI 3 : این بازی ها برای تمامی سنین مناسب میباشند. معمولا بازی هایی به دور از خشونت هستند و دنیای فانتزی ای دارند.

PEGI 7 : این بازی ها  برای بالای ۷ سال مناسب هستند. دارای خشونت بسیار کمی هستند که شاید مناسب کمتر از ۷ سال نباشند.

PEGI 12 : این بازی ها دارای  درجه سنی بالای ۱۲ سال هستند و دارای خشونت غیر واقعی و فانتزی ای هستند.

PEGI 16 : این بازی ها دارای محتوای جنسی و یا محتوای خشنی هستند و برای افراد بالای ۱۶ سال طراحی شده اند. محتوای آن ها برای افراد زیر این سن خطرناک است.

PEGI 18 : این بازی ها دارای خشونت کاملا واقعی و زیادی هستند. در واقع این برچسب بر روی بازی هایی میخورد که پایه و اساس آن ها خشن است.

(این رده بندی ای بود که در پگی برای افراد در نظر گرفته شده است. همچنین علامت هایی در کنار این نشانه ها استفاده شده است که نشان دهنده نکاتی مثل استفاده از کلمات رکیک و یا استفاده از کلمات نژاد پرستانه است که برای دقت هرچه بیشتر و توضیحاتی از این قبیل استفاده میشود.)

یک نکته مهم در خرید بازی‌ها :

در پایین باکس بازی ها عکس کره ی زمین و یک عدد است که نشان دهنده ی ریجن بازی هاست. همخوانی ریجن بازی و کنسول برای اجرای کلیت بازی اهمیتی ندارد اما در جزئیاتی مانند dlc ها چرا! ( توضیح آن ها را در مطلب راهنمای خرید PS4 به شما داده ایم. )

امیدوارم که راهنمای خرید بازی PS4 بتواند به شما در انتخاب بازی مناسب و مورد علاقه شما کمک کند.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Back To Top