skip to Main Content
سبک شناسی بازی های ویدیویی ژانر ورزشی

بازی های ویدیویی سبک ورزشی

سبک های متنوعی در جهان برای بازی های ویدیویی وجود دارد و هر کدام طرفداران خاص خودشان را دارند. این سبک ها کم کم و در  طول دهه های مختلفی خلق و ریشه پیدا کرده اند اما یکی از قدیمی ترین و پر طرفدار ترین این سبک ها قطعا و یقینا ژانر sports یا همان بازی های ویدیویی سبک ورزشی است.

در ادامه ی این مطلب به صورت مختصری به سبک شناسی بازی های ویدیویی ژانر ورزشی / Sport می‌پردازیم.

سبک شناسی بازی های ویدیویی ژانر ورزش Sport

در سال ۱۹۷۲ بازی ای برای دستگاه های آرکید arcade ساخته شد که نامش بازی tennis for two بود. این بازی یک بازی کاملا دو بعدی بود و محیطش یک زمین تنیس را از بالا نشان میداد. دو سکو و یا صفحه سفید رنگ در دو طرف تصویر وجود داشتند که این دو توپی را به سمت یک دیگر پرتاب میکردند و هر کدام وظیفه ی رد کردن این توپ را از سکوی حریف داشتند. در سبک شناسی بازی های ویدیویی این بازی را میتوان اولین بازی سبک ورزشی دانست.

با شروع این سبک در جهان کم کم شرکت های بزرگ دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی به فکر ساختن بازی های بیشتری در زمینه ی ورزشی افتادند و آنقدر بازارشان داغ شد که حتی شرکت electronic arts بخشی را در شرکت خود به اسم ea sports راه اندازی کرد که در آن فقط و فقط به ساخت بازی های ورزشی بها داده میشد. این بخش توانست پیشرفت چشم گیری را در این سال ها داشته باشد و قطعا همه ی شما با پر فروش ترین بازی این شرکت یعنی بازی FIFA آشنا هستید و حداقل یک بار آن را بازی کرده اید. بازی FIFA 22 برای PS4

سبک های مختلف بازی های ویدیویی ورزشی

اما باید بدانید که فوتبال و تنیس فقط بازی های ویدیویی سبک ورزشی نیستند که ساخته میشوند و تقریبا تمامی ورزش های پر طرفدار را میسازند و به مخاطب های خود میرسانند. والیبال، کشتی، شنا، تکواندو و… همگی از دسته بازی هایی هستند که ساخته میشوند. بازی فیفا از همان اول فروش بالای خود را داشت و تا امروز که ۲۳ نسخه از این بازی ساخته شده است همچنان در ۵ بازی برتر فرووش سالانه جهان است.

یکی دیگر از بازی هایی که اواخر دهه ۹۰ میلادی و اوایل سال ۲۰۰۰ خیلی در جهان مطرح شده بود بازی tony hawk بود که یک بازی در سبک extreme بود. این بازی شروع کننده ی سبک ایکس تریم بود و بعد از آن این سبک نیز شاخ و برگ بیشتری پیدا کرد. در ادامه کمی به سبک شناسی بازی های ویدیویی در شاخه های مختلف ژانر ورزشی یا Sport می‌پردازیم.

بازی های سبک Arcade

سبک آرکید همان بازی های ساده دو بعدی ای است که بر روی همان دستگاه های بزرگ رو میزی که ساخته شده بودند بازی میشد.

بازی های ساده ای بودند و در آن ها فقط و فقط یک وظیفه داشتید؛ جمع کردن بالا ترین امتیاز ممکن در بازی و پیروز شدن در رقابت با همه ی بازیکنان دیگر! یکی از لذت هایی که این سبک بازی داشت رکورد هایی بود که بر روی دستگاه ها ثبت میشد و شما تمام تلاشتان را میکردید تا بالاترین رکورد در هر دستگاه باشید.

بازی های مدیریت ورزش و مربی گری

این بازی ها همان بازی های ویدیویی ورزشی هستند با یک تفاوت بسیار بزرگ، شما بیشتر از اینکه به عنوان یک ورزشکار حضور داشته باشید به عنوان یک مدیر ورزشی هستید. به عنوان مثال میتوان بازی fifa manager اشاره کرد. در این بازی شما به عنوان یک مربی فوتبال بازی را اغاز میکنید و باید تمامی بازی را هم از بازی درون زمین تا بازی های مالیاتی که در بیرون زمین انجام میشوند را کنترل کنید. بازیکن بسازید بخرید و یا بفروشید برای باشگاه خود سودآور باشید و به قهرمانی برسید. همچنین باید تمامی بازیکنانی که در تیم دارید را راضی نگه دارید.

این سبک یکی از خاص ترین سبک های ورزشی جهان است و هرکسی سراغش نمیرود.

بازی های شبیه سازی شده

این بازی ها نیز همان بازی های ویدیویی سبک ورزشی هستند که شبیه سازی شده اند. بازی های شبیه سازی شده بازی هایی هستند که به واقعی ترین شکل ممکن ساخته شده اند. این بازی ها کندتر از بازی های ارکید هستند و دقت بالاتری را در بازی نیاز دارند.

به عنوان مثال میتوان به بازی project cars اشاره کرد که در این سبک یکی از بهترین هاست. در این بازی شما تمامی مسابقاتی که در پیست های اتوموبیل رانی انجام میشوند را میتوانید تجربه کنید و هدف در این بازی قهرمامی در تمامی این سبک هاست.

این بازی شما از شکل و شمایل راننده تا حتی باد لاستیک های عقب و جلو و شکل بدنه و میزان قدرت موتور در پیچ ها را طراحی میکنید و همه چیز را باید به دقیق ترین شکل ممکن انجام دهید تا بتوانید در این بازی مقام اول را کسب کنید. در این بازی شبیه سازی جدا از علاقه رانندگی باید از مکانیک ماشین و رانندگی در پیست هم اطلاعات کافی را داشته باشید.

بازی های sport چند رشته ای

سبک ورزشی چند رشته ای هم از اسمش پیداست که چگونه به بازی های ویدیویی ژانر Sport متصل شده است. بازی هایی که در آن ها خیلی به یک رشته ورزشی تکیه نشده و توانسته اند چند رشته محبوب ورزشی را در دل آن ها جا دهند. بازی هایی مثل kinect sports و یا london 2016 از بازی های معروف این سبک هستند.

در این بازی ها شما رشته مورد علاقه خودتان را انتخاب میکنید و با دوستانتان یا به صورت تکی شروع به بازی میکنید. این رشته ها میتواند تنیس، فوتبال، کشتی، شنا، والیبال و غیره باشند و یکی از سرگرم کننده ترین بازی های ورزشی در بخش چند نفره همین بازی های چند رشته ای به حساب می آیند.

بازی های ویدیویی سبک ورزشی / مبارزه ای

بازی های ویدیویی سبک ورزشی مبارزه ای را مخصوص افرادی ساخته اند که هم به دنبال ورزش هستند هم به دنبال مقدار کمی خشونت! بازی های مبارزه ای فقط  به ورزش هایی که در آن مبارزات تک به تک انجام میشود گفته میشود. مثل تکواندو، یو اف سی، کشتی و غیره.

در این بازی ها هم باید روحیه ورزش کارانه ی خود را حفظ کنید هم روحیه ی خشن و از بین برنده را چون هدف در این بازی ها از پا انداختن حریف است. یکی از بزرگترین بازی هایی که در این سبک است بازی UFC 4 است که هم طعم بازی های مبارزه ای را دارد و هم بازی های شبیه سازی. بازی ای که برای موفقیت در آن باید از جان مایع گذاشت.

امیدوارم که از سبک شناسی بازی های ویدیویی ژانر ورزشی / Sport لذت برده باشید

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Back To Top
preloader