skip to Main Content
بازی های ویدیویی سبک نفش آفرینی

بازی های ویدیویی سبک نقش آفرینی

سبک role playing نیز مانند اکشن یکی از قدیمی ترین ژانرهای ست. ریشه های سبک شناسی آنها از بازی های تخته ای و سنتی قدیمی گرفته شده. بازی های ویدیویی سبک نفش آفرینی دارای یکی از پیچیده ترین سبک های گیمینگ هستند. Rpg یا همان role playing game یکی از دوست داشتنی ترین ژانرها برای گیمرهاییست که دوست دارند در دنیاهای مختلف سرگردان بشوند.

این بازی ها از بازی های رومیزی خیلی قدیمی مثل dungeons and dragons الهام گرفته اند و با پیشرفت چشم گیری که تقریبا در طی ۳۰ سال داشته اند توانسته اند تا یکی از پرفروش ترین و پر طرفدار ترین سبک ها در صنعت گیم شوند.

سبک شناسی بازی های ویدیویی ژانر نقش آفرینی

این بازی ها معمولا دنیاهای بسیار بزرگ و وسیعی دارند و از دنیای واقعی ما تبعیت نمیکنند. داستان سرایی در این بازی ها بسیار پیچیده تر از سبک هایی مثل اکشن و مبارزه ای است. همچنین در هیچ سبک دیگری روند پیشرفت کارکتر را به اندازه ی ژانر role playing مشاهده نمیکنید.

در بازی های ویدیویی سبک نفش آفرینی شما در نقش یک یا چند قهرمان قرار میگیرید و باید بازی را پیش ببرید. یکی از بهترین و جالب ترین ویزگی های این بازی ها این است که شما کارکتر خودتان را میسازید. میتوانید توانایی های اولیه آن را تغییر دهیبد ظاهر صدا و… همگی دست خودتان است. در ادامه ی این مطلب به سبک شناسی ژانر Role Playing میپردازیم.

بازی های ویدیویی سبک نفش آفرینی

داستان پردازی ژانر role playing game

همانطور که بالاتر گفتم این بازی ها از پیچیدگی خاصی از نظر داستانی برخوردار هستند. در واقع وابستگی اصلی این بازی ها به داستان پردازی هاست.

شما در این بازی ها برای پیش بردن داستان باید خط داستانی اصلی را که از ماموریت های زیادی تشکیل شده است پیش ببرید اما میتوانید جدا از داستان اصلی به سمت داستان های جانبی بروید و با چرخیدن در دنیای بازی به ماموریت های بیشتری برسید. باید مکان های مخفی بازی را کشف کنید و یا معماهای حل نشده دنیای بازی را پیدا کنید و حل کنید.

پیشرفت دادن یا لول آپ کردن کارکتر

با حل کردن این معماها و کشفیاتی که در بازی های ویدیویی سبک نفش آفرینی انجام میدهید میتوانید کارکتر خود را ارتقا یا همان LEVEL UP دهید. این ارتقا برای کارکتر شما در اینده ی بازی نقش مهمی را ایجاد میکند چون تمامی این LEVEL UP ها به سبک بازی شما کمک میکند.

این لول اپ کردند در قدرت بخشیدن به این قابلیت ها به شما کمک میکند. در ابتدای بازی معمولا این قدرت ها را فقط در یک مسیر میتوانید داشته باشید اما با جلو تر رفتن در این بازی ها تمامی قدرت ها را خواهید داشت و دست شما در جنگیدن با دشمن ها بازتر میشود.

دوست داران این سبک میدانند که سبک جنگیدن در این بازیها به دست خودتان است و میتوانید آن شکلی که میخواهید در جنگیدن و جست و جو کردن عمل کنید. بعضی ها دلاورانه در این بازی ها عمل میکنند و بعضی ها سعی میکنند تا مخفیانه دشمنان خود را از پا در بیاورند و کلا دیده نشوند. پس باید در بالا بردن توانایی های کاراکتر خود متناسب با شیوه بازی و مبارزه تان عمل کنید.

حق انتخاب مسیر بازی های ویدیویی سبک نقش آفرینی

یکی دیگر از ویژگی های بازی های ویدیویی سبک نفش آفرینی این است که در مکالمه کردن در بازی شما حق انتخاب دارید. میتوانید با هر شخصی که میبینید برخورد منحصر به فرد خود را داشته باشید. این اپشن کم کم به بازی های رول پلیینگ اضافه شد و پیشرفت بالایی داشت تا جایی که حتی برخی از این بازی ها دارای ۵ پایان متفاوت هستند و همگی به انتخاب های شما بستگی دارند.

میتوانید ماموریت هایی را در این بازی قبول نکنید. میتوانید با شخصی صلح کنید یا بجنگید میتوانید پولی را به کسی قرض دهید یا تمامی پول های آن شخص را بدزدید. تمامی این تصمیم ها پایان بازی را برای شما متفاوت میکند.

کوله پشتی یا کیسه

یکی از مهم ترین وسیله هایی که در این سبک بازی ها دارید کوله پشتی یا کیسه شماست. در اول این بازی ها شما میتوانید هر چیزی را با خود حمل کنید و کوله ی خالی خود را پر کنید اما در داستان بازی جلوتر که میروید باید در انتخاب وسایلی که با خود حمل میکنید دقت کنید و آن ها را بسته با نیاز خودتان همراه داشته باشید. البته اپگرید کردن حجم این کوله پشتی ها یکی از واجبات در بازی های ویدیویی سبک نفش آفرینی است. شما با اپگرید کردن این کوله پشتی سلاح های بیشتری یا مهمات بیشتری را با خود حمل میکنید و پیش بردن داستان بازی را برای شما ساده تر میکند.

تجربه و ماجراجویی شخصی

از دیگر ویژگی هایی که میتوانید در این سبک بازی ها ببینید کسب تجربه است و باعث بالاتر بردن لول شما می‌شود. شما به جز به اتمام رساندن ماموریت ها در این بازی ها میتوانید با کارهای جانبی که در هر بازی متغیر است تجربه ی کارکتر خود را بالا ببرید و این به شما امتیازاتی را میدهد که شما با استفاده از آن ها لول اپ میشوید و کارکتر قوی تری را میسازید.

دشمنان شما درست مثل شما لول اپ میشوند و قابلیت های جدیدی را پیدا میکنند پس باید بدانید که با هرکدام از آن ها به چه شکل میجنگید. گاهی از جادو استفاده میکنند گاهی از سلاح های سرد و دور برد. حتی بعضی از وقت ها آن ها شکل انسانی ندارند و هرکدام را باید با روش خاصی از پا در بیاورید که قبلا در این ماجراجویی ها و کسب تجربه ها آمادگی استفاده از آن روش را پیدا کرده اید. پس همیشه فقط فکر زودتر پیش بردن داستان اصلی بازی نباشید و به ماموریت های متفرقه و ماجراجویی های خارج از داستان اصلی و اختیاری بازی های ویدیویی سبک نفش آفرینی نیز اهمیت بدهید.

زاویه دید در بازی های ویدیویی سبک نقش آفرینی

دوربین و تصویری که شما در این بازی ها دارید متغییر است و میتواند مثل بازی های اکشن اول شخص و سوم شخص باشد. جدیدا در تمامی بازی هایی که در این سبک ساخته میشود این انتخاب به شما داده میبشود که بازی را با هر دوربینی که راحت تر هستید بازی کنید.

در بعضی از بازی های این سبک که شما جدا از خودتان هدایت یک تیم یا گروهی را در اختیار دارید بهتر است که از تصویر های سوم شخصی که شباهت زیادی به سبک ایزومتریک دارند استفاده کنید. میتوان گفت که این بازی ها همه جوره دست ما را باز میگذارند تا ما به شکلی که دوست داریم بازی را به پایان برسانیم.

پایان بندی های متفاوت

بازی های ویدیویی سبک نفش آفرینی بیشترین ساعت گیم پلی را دارند و مدت زیادی را باید برای تمام کردنشان صرف کنید و بعضی از آن ها حتی ارزش بارها بازی کردن را دارند تا شما به راحتی به تمام پایان های بازی برسید. گاهی این پایان ها تلخ است و گاهی بهترین و شیرین ترین داستان ممکن را برای شما رقم میزند.

ژانر RPG

این ها نکاتی بود که بیشتر از دیگر نکات در رابطه با بازی های ROLE PLAYING  به چشم میخورد. امیدوارم که از مطلب سبک شناسی بازی های ویدویی ژانر نقش آفرینی راضی بوده باشید.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Back To Top