skip to Main Content
سبک شناسی بازی های ویدیویی ژانر اکشن

بازی های ویدیویی سبک اکشن

Action رو میتونیم مهم ترین شاخص ترین و پر ساخت ترین ژانر در بازی ها بدانیم. تقریبا هر بازی ای که شما به یاد دارید و یا دیدید بخشی از المان های اکشن را از نظر سبک شناسی بازی های ویدیویی در خود دارند. در این مقاله کم و بیش با سبک اکشن آشنا میشیم.

سبک شناسی بازی های ویدیویی سبک اکشن

این سبک هم مثل بازی های hack and slash شما را هم از نظر ذهنی هم فیزیکی به چالش میکشد. شما باید هماهنگی زیادی را بین انگشت ها چشمها و ذهنتون داشته باشید تا بتونید بهترین عملکرد ممکن را داشته باشید.

سبک Action جدا از سرعت و دقت بالا المان های دیگری را نیز دارند که در ادامه سبک شناسی بازی های ویدیویی ژانر اکشن بیشتر بهشون میپردازیم:

۱. هدایت قهرمان جنگجو

در بازی های اکشن وظیفه ی اصلی شما هدایت قهرمان بازی است. البته بازی هایی هستند که به جای یک قهرمان دو یا چند قهرمان دارند. ولی وظیفه ی شما تغییری ایجاد نمیشود. اصلی ترین ویژگی کارکتر اصلی شما در بازی های اکشن ویژگی جنگ جو بودن کارکتر شماست. شما باید بجنگید تا بتوانید مسیر خود را پیش ببرید.

توانایی های شخصیت اصلی نیز در بازی های ویدیویی سبک اکشن متفاوت است و اکثرا به دو بخش تبدیل شدند؛ یا قابلیت ها به مرور و در رد کردن هر مرحله نهفته شده یا این ویژگی از بازی های رول پلیینگ به اکشن رسیده و شما میتونید کارکتر خودتان را اپگرید کنید.

سبک شناسی بازی های ویدیویی ژانر اکشن

۲. خط داستانی بازی های ویدیویی سبک اکشن

معمولا در سبک Action ( منظورم از اکشن، اکشن های خالص است نه بازی هایی که سبک های مختلفی را در خود دارند.) یک خط داستانی اصلی دارند نه چیز دیگه یعنی شما هیچ داستان جانبی دیگری را دنبال نمیکنید و فقط و فقط در یک مسیر هستید. بازی ها مرحله ای هستند و شما باید پارت پارت بازی رو جلو برید.

مراحل در زمان قدیم در این بازی ها طولانی نبود اما الان با توجه به سلیقه ای که گیمر ها پیدا کردند این بازی ها بازی های طولانی تری شده اند و مراحل متعددی را دارند که شما را بیشتر درگیر میکنند. از طرفی کشش داستانی این بازی ها کمتر شده و گاهی پیش میاد که شما بازی های ویدیویی سبک اکشن رو تموم نکنید و اونا رو وسط کار رها کنید.

۳. دشمنانی که باید نابود شوند

دشمنان و موانع در این بازی ها روند ساده ای دارند. قدرت دشمنان شما به مرور شبیه به کارکتر خودتان بالا میرود، شکل و شمایل مخوف تری پیدا میکند و برای کشتن شما تشنه تر میشوند. جدا از تمامی این ویژگی ها شما در اخر هر مرحله معمولا با boss هایی درگیر میشوید که هر کدام برای خودشان یک مرحله کامل بودند و کشتنشان واقعا سخت بود.

باز هم این روند امروز تغییر پیدا کرده. دیگه این روزا خیلی بازی های سختی رو توی این ژانر شاهد نیستیم. دشمنانتون خیلی تغییری پیدا نمیکنن و به قولی اپگرید نمیشن و هرچی قدرت شما بالا تر میره راحت تر میتونید اونا رو از پا دربیارید. درسته که boss ها هنوزم توی بازی های ویدیویی سبک اکشن هستن ولی انچنان چالشی رو برای شما ایجاد نمیکنن.

۴. جونت رو پر کن!

سیستم سلامتی در این بازی ها ساده ترین بخش اون ها رو تشکیل میده. یه خط قرمز رنگ یه گوشه صفحه بازیه که خون و جون شمارو نشون میده و معمولا با هر ضربه ی بخشیش میره و میگن که جون شما کم میشه. هر بازی ای هم یه خوراکی یا یه جعبه قرمز یا سفید رنگ داره که خون شما رو پر میکنه.

حالا شاید یسری بازی ها یه خلاقیتی نشون بدن و راه های مختلفی رو برای پر کردن سلامتی شما استفاده کنن ولی تمام ساختار سلامتی در این سبک همینه نه کمتر نه بیشتر!

۵. ویژگی های بصری بازی های ویدیویی سبک اکشن

حرف از سادگی در این بازی ها شد ولی نباید از جذاب ترین بخش های این بازی ها چشم پوشی کرد. ویژگی های بصری در بازی های اکشن چشم نواز ترین بخش این بازی هاست. گرافیک این بازی ها همیشه بالاترین در زمان خودشون بودند. وقتی میخوان یک کنسول یا یک پیسی خیلی قوی رو معرفی کنن معمولا اون رو با یک بازی تماما اکشن معرفی میکنن.

چون توی این سبک شما خیلی زیاد به ویژگی های بصری بازی توجه میکنید. محیط های زیبا و بزرگی که جدیدا توی این بازی ها ساخته میشه واقعا شما رو توی خودش غرق میکنه. گاهی اوقات حتی از بخش داستانی هم پیشی میگیرن و جوری عمل میکنن که شما ضعف های داستانی این بازی ها رو نمیبینید.

شاید این روش جدیدیه که شرکت ها برای پر کردن خلا نداشتن داستان پیدا کردن. شاید یه روزی این جلوه های بصری چشم گیمر ها رو خسته کنه و بتونن توقع یه داستان فوق العاده رو داشته باشن. برای این موضوع میتونیم بازی Call of Duty Vanguard برای PS5 یا یه بازی جدید تر مثل control یا quantum break رو مثال بزنم. شاید در بخش هایی از داستان بازی های ویدیویی سبک اکشن ضعفی دیده بشه اما از نظر بصری شاهکار هستن.

۶. کسب امتیاز

معمولا برای بالا بردن قدرت های شخصیت خودتون اگر این بالا رفتن خطی نباشه شما نیاز به یکی از قدیمی ترین المان های بازی های ویدیویی سبک اکشن دارید : کسب امتیاز

شما با کشتن هر دشمن یا فعالیت های دیگر امتیازی رو کسب میکنید که با اونا در پایان هر مرحله میتونید کارکتر خودتون رو ارتقا بدید و اون رو قوی تر کنید. البته تو بعضی از این بازی ها مردن هم از امتیاز شما کم میکنه. این میتونه این بازی ها رو سخت تر بکنه.

ژانر Action

این المان ها المان های اصلی Action هستند که هرکدام دنیای بزرگی از گیم رو تشکیل میدن. هر کدام از این المان ها رو در جایی از بازی های بزرگ تر میتونید پیدا کنید. دنیای گیم شاید در نگاه اول بزرگ به نظر برسه اما اگر نگاه ساده ای به شروع اون داشته باشید میبینید که همه چیز از چند ایده ی کوچیک شکل گرفته.

ممنونیم که این ایده ها به ذهن های خلاق سازندگان گیم رسید تا ما رو با بعدی جدید از دنیا آشنا کنه و ممنونم که وقتتون رو گذاشتید و سبک شناسی بازی های ویدیویی ژانر اکشن رو خوندید.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Back To Top
preloader