skip to Main Content
سبک شناسی بازی های ویدیویی ژانر Hack and Slash و Beat em up

بازی های ویدیویی سبک Hack and Slash

شرکت های بازی سازی معمولا برای بازی هایی که میسازند سبک های مختلفی رو در نظر میگیرن. میشه گفت ریشه این سبک ها از دل همین شرکت ها اومده بیرون. توی این مقاله میخوایم بیشتر در مورد سبک شناسی و بازی های ویدیویی ژانر Hack and Slash و Beat em up یا همون مبازره تن به تن و بزن بزن خودمون صحبت کنیم.

هرکدوم از سبک ها رو که میبینید متوجه میشید که بازی مورد نظرتون قراره چه حسی رو بهتون بده. مثل سبک strategy که نشون دهنده ی اینه که شما بیشتر باید مدیریت کنید تا جنگ تن به تن. یا سبک shooter که نشون میده قراره سلاح به دست بشید و با دشمنانتون بجنگید. طرفداران هرکدام از این سبک ها اولین چیزی که مد نظرشون هست همینه.

سبک شناسی بازی های ویدیویی ژانر Hack and Slash

در سبک شناسی بازی های ویدیویی این سبک پایه و اساس سبک بازی های رزمیه. تمرکز گیمر توی این سبک بیشتر بر روی مبارزات تن به تن با سلاح های سرد هست تا موضوعات دیگه. شما توی بازی های ویدیویی سبک hack and slash باید بتوانید با سلاح های سرد دشمنان خودتون رو نیست و نابود کنید.

البته این رو هم بگم که این سبک دلیل بر این نیست که نتونید بازی ای رو بازی کنید که hack and slash باشه و داستان خطی ای داشته باشه. بازی هایی هستند که این سبک رو دنبال میکنند ولی دارای دنیاهای بزرگی هستند و داستان های پیچیده ای رو دنبال میکنند.

بازی های سبک هک اند اسلش دارای خط داستانی

به عنوان مثال میشه سری بازی های  darksiders رو مثال زد. این بازی در نسخه اول داستان خطی ای داشت و میبایست بازی رو اون شکلی که طراحی شده دنبال کنید. ولی نسخه ی دوم از المان های بازی هایی با جهان باز استفاده میکرد و میتونستید بازی رو جوری که خودتون دوس دارید دنبال کنید. در واقع مکانیک داستانی بازی این شکل عوض شد. این بازی یعنی darksiders یکی از بهترین بازی ها در این سبک است.

البته بعد از چندین سال ساخت این نوع بازی ها دیگه کم کم تمرکز بر روی سلاح های سرد از بین رفت و سلاح های گرم وارد بازی های ویدیویی سبک hack and slash شدند. این اتفاقی است که این سال ها در شرکت های بازی سازی زیاد اتفاق میافتد.

بازی های ژانر هک اند اسلش تلفیقی

تلفیق سبک ها باهم و شروع این روش در ساخت بازی ها کم کم سبک ها را با هم تلفیق کرد. مثلا بازی vampyr که یک بازی hack and slash است ولی شما در آن میتوانستید هم از سلاح های گرم استفاده کنید هم از سلاح های سرد و این ویژگی ای بود که این بازی را جذاب تر همیشه کرده بود.

بازی های ویدیویی سبک hack and slash ساده و اولیه

این بازی ها در نگاه اول بازی های ساده ای هستند. معمولا شخصیت های قهرمانی دارند که با صد ها نفر به صورت همزمان مبارزه میکنند و همه رو از پا در میارن. ولی این ساده بودن تا زمانی برای شما ادامه پیدا میکنه که شما دسته رو بگیرید تو دستتون.

دقیقا بعد از چند دقیقه بازی کردن متوجه سختی بیش از حد این سبک از بازی ها میشوید. حمله هم زمان چند دشمن با هم واقعا بازی رو براتون سخت میکنه. boss fight هایی که هر کدوم از اون یکی سخت تره و باید با سرعت خیلی خیلی بالاتری بازی کنید تا بتونید اونارو شکست بدید.

جمع اوری point و upgrade کردن سلاح ها نیز از ویژگی های این بازی هاست. همانطور که بازی را رو به جلو پیش میبرید کارکتر شما و سلاح های شما قوی و قوی تر میشود. در اخر از کارکتر خود یک غول میسازید که دیگه کسی حرفش نیست.

اگه بخوام بهترین بازی های این سبک رو بهتون پیشنهاد بدم اول از همه بازی god of war  معرفی میکنم بعد هم بازی هایی مثل بازی devil may cry یا حتی ninjagaiden این بازی ها هرکدوم به تکی این سبک رو تونستن به بهترین شکل به گیمر ها معرفی کنند و سالیان سال لذت گیم بازی کردن رو القا کنند.

درکل بازی های ویدیویی سبک hack and slash یکی از سریع ترین سبک ها و مبارزات است و پیشنهاد میکنم اگر دنبال خشونت و خون ریزی و سرعت هستید حتما این بازی هارو دنبال کنید.

بازی های سبک beat em up یا بزن بزن

بازی های ویدیویی سبک beat em up یا همون بزن بزن خودمون قطعا یکی از جذاب ترین و قدیمی ترین و تاثیرگذار ترین سبک های گیم به شمار میره. گیمر های قدیمی بازی هایی رو بازی میکردن که شاید خیلی با سبکشون آشنایی نداشتن مثل شورش در شهر و double dragon این بازی ها دقیقا همان ژانر beat em up هستن.

اگه یادتون باشه این بازی ها بازی های دو بعدی بودن و شما باید بدون سلاح به مبارزات تن به تن میرفتید و با دشمنانتون مبارزه میکردید. میتونستید گروه بشید و با هم تیمی هاتون مبارزات رو انجام بدید. میشد بعضی وقتا هم از سلاح های سرد استفاده کرد. ولی یادتون نره که قراره بزنید همه ی دشمناتون و با مشت لگد نابود کنید.

این سبک بازی کم کم با به وجود اومدن سبک های جدید کم رنگ تر شد. ولی اونجوری هم نیست که بگیم دیگه کلا بازی ای تو این سبک ساخته نشده. بیشتر این بازی ها رفتن روی پلتفرم های کوچیک تر مثل کنسول های دستی، نینتندو سوییچ رو میشه مثال زد که هنوز هم بازی های زیادی رو توی این سبک داره یا موبایل گیمینگ ها هنوز که هنوزه دارن از این سبک بازی برای گیمر های مختلف استفاده میکنن.

شورش در شهر ۴ اخرین بازی بزرگی بود که توی بازی های ویدیویی سبک beat em up ساخته شد و کلی گیمر های قدیمی یا همون oldschool ها رو از ذوق اورد. همه رفتن بازیو خریدن و یi خاطره بازی خیلی جذاب رو با این بازی انجام دادند. بازی دقیقا قوانین بازی های قدیمی رو رعایت میکرد فقط و فقط تفاوت داستانی و گرافیک داشت. کارکتر های جدیدی هم بهش اضافه شده بود که لذت بازی رو بیشتر کنند.

جمع بندی

در مجموع میتونم بگم که بازی های ویدیویی سبک hack and slash و beat em up سبک های بنیان گذاری توی صنعت گیم بودن و خیلی از بازی هایی که میبینیم و بازی میکنیم از نظر سبک شناسی بازی این ژانر ها رو دنبال کردند و بهشون پر و بال دادن یه جورایی همه ی ما گیمر ها مدیونش هستیم. ممنون که همراهمون بودین.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Back To Top