skip to Main Content
گیم انجین یا موتور بازی سازی چیست

موتور بازی سازی ( Game Engine ) چیست ؟

سلام در این مقاله قراره توضیح مختصری رو درباره اینکه موتور بازی سازی یا همون game engine چیست ؟ داشته باشیم و چند تا از معروف ترین و بهترین گیم انجین های جهان رو به شما معرفی کنیم اما قبل از هرچیز بریم یک توضیح کوتاه در رابطه با موتور گرافیکی و اینکه کلا این موتور گرافیکی چی هست بخونیم.

در سال های اولیه بازی سازی کار بسیار سختی بود و هر کسی از ساخت بازی بر نمیومد حتی برنامه نویس های بزرگ هم خیلی سمت نوشتن کد های یک بازی نمیرفتن چون کار پر مشغله ای به حساب میومد ولی با گذشت زمان برنامه هایی برای این که هر برنامه نویس خلاقی بتونه یک بازی رو بسازه ساخته شدند. اسم این برنامه ها رو گذاشتن ” گیم انجین یا موتور های بازی سازی “

گیم انجین ها در واقع یک سری برنامه به صورت پیش فرض هستند که با کد نویسی های ساده توی اون برنامه ها شما میتونید یک گیم ساز باشید. البته این رو هم بگم که درسته که این برنامه ها کار ساخت رو آسون کردند اما هنوز هم داستان نویسی طراحی شخصیت و همه ی کارهایی که باید برای یک بازی انجام دهید رو دارید. پس فقط نوشتن کدهای یک بازی کار ساده ای شده نه فقط ساخت اون.

خیلی از این موتور های بازی سازی در جهان به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفتن ولی خب تعداد کمی از این game engine ها که اتفاقا موتورهای خیلی قوی ای هم هستن قیمت بالایی دارن اما خریدشون برای شرکت های بزرگ قطعا به صرفه هست و میتونن سود خوبی رو روی اون ها داشته باشن.

معرفی بهترین موتورهای بازی سازی یا Game Engine ها

بریم در ادامه چند تا از بهترین موتور های بازی سازی یا Game Engine ها رو بهتون معرفی کنیم:

موتور بازی سازی Unreal engine

این game engine یکی از بزرگ ترین موتور های گرافیکی حال حاضر است که در سال ۱۹۹۸ ساخته شد. از زبان c++ پشتیبانی میکنه و کلی کد پیش فرض رو در خودش جا داده و تقریبا شما رو از کد نویسی بی نیاز میکنه. جدا از اون گرافیک بسیار بالایی رو به شما ارائه میده و میتونین باهاش بازی های خیلی بزرگی رو بسازید همونطو که شرکت های بزرگ با این موتور گرافیکی کار کردند.

بازی های بزرگی که با این موتور ساخته شدن gears of war و یا سری batman بوده که همه ی شما باهاش اشنایی دارید.

گیم انجین یا موتور بازی سازی چیست

موتور CRY ENGINE

این موتور توسط شرکت بزرگ CRYTEK که یک شرکت بازی سازی هست ساخته شده.  اگه یادتون باشه بازی های CRYSIS  با این موتور گرافیکی ساخته شد و تونستن با همون بازی ها قدرت نمایی عظیمی رو توی صنعت گیم داشته باشن.

تقریبا تمام بازی هایی که این شرکت ساخته رو با همین موتور ساختن که بیشتریا موفق بودن. این موتور گرافیکی به دلیل محرمانه بودن اطلاعاتش خیلی در دسترس همه ی شرکت ها قرار نگرفته برای همین بازی های کمی با این موتور ساخته شده. بازی های محبوبی که با این موتور ساخته شدن بازی های CRYSIS و FARCRY  و ENEMY FRONT بودند.

گیم انجین Unity game engine

این موتور یکی از محبوب ترین موتور های بازی سازی تا به امروز بوده به این دلیل که تقریبا کد نویسی در این برنامه از بین رفته همچنین هم میتونه تصویر های دو بعدی برای شما بسازه هم تصویر های ۳ بعدی و این کار شما رو خیلی آسون میکنه.

این گیم انجین خوراک بازی سازایی هست که رو زمینه موبایل گیمینگ کار میکنن و کلی بازی موبایل تا حالا با این موتور ساخته شده. یونیتی از زبان های جاوا اسکریپت و c#  پشتیبانی کاملی داره.

بازی های معروفی که با موتور بازی سازی یونیتی ساخته شدن بازی های Gears of War 4 , Abzu , Batman: Arkham series بودن که فکر میکنم اکثرمون این بازی ها رو تجربه کرده باشیم. این موتور بین بازیسازهای ایرانی هم موتور محبوبیه.

موتور fox engine

این موتور بازی سازی توسط شرکت مونامی و خالق بزرگ ترین بازی های جهان یعنی هیدئو کوجیما ساخته و پرداخته شده. قطعا همه شما سری اخر متال گیر و pes رو بازی کردید. باید بدونید که این دو بازی با این دو موتور گرافیکی ساخته شدن و بازی های بزرگ این موتور به حساب میان. این موتور اولین موتور گرافیکی مولتی پلتفرم بود. ( خرید بازی PES 2021 برای PS4 )

موتور  SOURCE ENGINE

این موتور بازی سازی رو شاید شما به اسم نشناسید ولی یک یا چند بازی بزرگ رو تو کارنامه ی خودش داره که همه اون ها رو تجربه کردیم. این موتور توسط شزکت VOLVE  ساخته شده بازی هایی مثل بازی کانتر استرایک و HALF LIFE با این موتور گرافیکی ساخته شده. روندساخت توی این موتور گرافیکی بسیار سادست و گرافیک بالایی رو هم تحویل سازنده نمیده.

یکی دیگه از بازی های محبوب این گیم انجین PORTAL است.

گیم انجین ID TECH

این موتور قدرت مند ترین موتور های گرافیکی حال حاضر جهان است که اگر اشتباه نکنم نسل هفتم این موتور نیز ساخته شده. تمرکز این موتور روی ساخت بازی های با جهان های بسیار بزرگ و با گرافیکه و هر پیسی توان اجرایی بازی های این موتور گرافیکی رو نداره. معمولا بازی هایی که با این موتور ساخته میشه بازی های بزرگی هستند و حجم بالایی دارند.

بازی هایی مثل RAGE QUAKE  و DOOM با این موتور بازی سازی گرافیکی ساخته شدند.

موتور creation engine

این گیم انجین به شما اجازه میدهد تا بازی های بزرگ open world ای رو برای خودتون بسازید. بازی fall out 4 یکی از بازی های بزرگی است که با این موتور گرافیکی ساخته شده و این موتور اولین موتوری بود که به کاربر ها اجازه داد تا ایتم های جدیدش را در سایت های مختلف دانلود کنند و این روند باعث شد تا بازی هایی که با این موتور ساخته میشن بازی های خلاقانه ای بشوند.

همچنین بازی عظیم skyrim نیز با این موتور ساخته شده است.

موتور بازی سازی rage

اسم این موتور گرافیکی مخفف اسم Rockstar advanced game engine است و از اسمش کاملا پیداست که یک موتور گرافیکی کاملا خصوصی بوده و فقط شرکت rock star با آن کار میکند. بازی های بزرگ gta با این موتور گرافیکی ساخته شده اند و باید بدانید که این موتور چه قابلیت هایی را داراست.

مهم ترین مزیت این موتور گرافیکی را میتوان مازولار بودن آن دانست. به شکلی که هر کسی که بتواند مود گرافیکی را با این موتور بسازد میتواند آن را بر روی بازی هاییی که با این موتور ساخته شده اند اجرا کند. میبینید که چقدر مودهای متنوعی برای بازی هایی مثل gta ساخته شده و همگی ویزگی این موتور هستند.

اکنون هم میدانید گیم انجین Game Engine چیست هم با بهترین و بزرگ ترین موتور های بازی سازی حال حاضر جهان آشنا شدید. ممنون که تا پایان همراه ما بودید.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Back To Top
preloader